Cormac McCarthy under juletreet

veien

Denne bør alle få under juletreet i år.  Cormac McCarthys «Veien», en uendelig sterk og dyster, men samtidig varm bok. Den mest gripende leseopplevelsen jeg har hatt på… ja kanskje noen gang.

I en verden i ruin, far og sønn vandrer mot sør. Fra hva? Mot hva? Mot håp? Til liv?

Dialogen mellom sønnen og faren er så enkel og knapp, men samtidig så gripende at jeg nå, snart et år siden boka ble lest fortsatt får gåsehud.

Skal du bare lese en bok…

Og nå ser jeg at den skal filmatiseres med Viggo Mortensen i hovedrollen… Kjære gud la dette gå bra.

Thomas, skeptisk bibliotekar.

Én kommentar

  1. […] lese ei bok om verdens undergang. Filmer med samme tematikk tiltaler meg ikke. Men så leste jeg i bibliotekbloggen til Breivang vgs og følgende setning var det som skulle til: “Skal du bare lese en bok…” Jeg […]

Legg igjen en kommentar